fredag 16. januar 2009

Når mitt viktigste arbeidsverktøy blir angrepet

Det viktigste verktøyet i livet mitt, både i arbeidet og mer generelt, er pcen.. Jeg klarer meg ikke uten den, og jeg er utrolig imponert over de som klarte å skrive avhandlinger med mer for hånd. For en struktur, organisatorisk evne og hjerne de må ha hatt! Når jeg skriver hopper jeg fra side til side, kapittel til kapittel og av og til fra dokument til dokument. Jeg er for rastløs til å sitte ei uke i strekk og fokusere kun på den samme teksten... I tillegg til å skrive er jeg avhengig av pc for å lese mail og holde kontakten med omverdenen, særlig når man har hjemmekontor! Og hva skjedde da jeg slo på min pc i dag? Først ville den ikke starte, så jeg måtte prøve igjen. Og da den endelig kom seg på var skjermen svart og midt på var det ei stor rute som ropte ut: "Warning!" osvosv... Så nå står min arbeidspc og søker etter virus, og jeg ser verdifull arbeidstid på en morgenkvist gå bort. Sjekke mail får jeg gjort herfra, men alle dokumentene mine er utilgjengelige, og det er litt dumt siden jeg i grunn "bare" skal skrive på avhandlinga for tida... Og når slikt skjer ønsker jeg at jeg ikke har hjemmekontor, for datahjelpa er så usannsynlig langt unna... Hjelp!

1 kommentar:

  1. Du er ramnma av Murphys lov: alt som kan gå galt, går galt, på det verst tenkelige tidspunkt. Som når fila kræsjar 2 timar for deadline, du får mystiske virus når du er på datainnsamling og kyndig hjelp er milevis unna.
    Det er berre ein ting å gjere: holde blodtrykket nede, sjølv pm det er sinnssjukt vanskelig.....

    SvarSlett